Archa úmluvy: JS 1000-1006

 

     V roce 1997 v Německu konečně vyšel dlouho očekávaný tisící svazek série Geisterjäger John Sinclair. Vydání jubilejního čísla poutalo velkou pozornost a proběhlo skutečně ve velkém stylu. K samotnému výtisku dostali čtenáři jako dárek jednak tematické knižní záložky a potom především speciální sešitový román, který vyprávěl o vůbec prvním dobrodružství Johna Sinclaira. Dovršení první tisícovky bylo navíc doprovázeno několika výjimečnými událostmi. Mezi ně patřilo například uvedení prvního celovečerního filmu s Johnem Sinclairem nebo vznik počítačové hry, která byla rovněž na motivy této série. Podle výše uvedeného by se tedy logicky dalo předpokládat, že si pan Dark pro svůj velkolepý jubilejní díl přichystal nějaký skutečně výjimečný a zásadní příběh. Lze říci, že do určité míry tomu tak i skutečně bylo. Příběh se táhl přes celých sedm svazků (JS 1000-1006), což je opravdu nebývalý rozsah, který v celé sérii dodnes nemá obdoby. Tento sedmidílný celek nesl souhrnný název Bundeslade (Archa úmluvy) a myslím, že je z toho celkem zřejmé, čím se hlavně zabýval. Nyní už tedy přejdu ke shrnutí děje.

 

1000 - Das Schwert des Salomo (Meč krále Šalamouna)

     John obdrží tajemný vzkaz od Abbého Blocha, který jej zavede do francouzského města Chartres. Zde se setká s jedním mnichem, který mu povypráví příběh o Arše úmluvy a řekne mu také o místě, kde by se měla nacházet. Objeví se zde také záhadná žena jménem Donata, která Sinclaira varuje před nebezpečím a vzápětí zase zmizí. Varování překvapivě obdrží i Johnovi rodiče žijící v Lauderu. Poté, co mnich sdělí lovci duchů všechny důležité informace, vynoří se odněkud dva zabijáci a zavraždí jej. Vrazi mají spadeno také na Sinclaira. V té chvíli se do věci opět vloží Donata, která oba útočníky zabije svým mečem. Tento meč pak předá Johnovi. Ukáže se, že jde o meč krále Šalamouna.

 

1001 - Der Alptraum beginnt (Noční můra začíná)

     Sinclair navštíví Abbého Blocha v jeho sídle v Alet-les-Bains, aby se s ním poradil, co podniknout dál. Jeho jediným vodítkem je zatím Šalamounův meč. Mezitím se Johnovi rodiče rozhodnou odjet pryč z Lauderu kvůli znepokojivému varování, které obdrželi. Po cestě však narazí na tajemnou přízračnou bytost, která jim způsobí dopravní nehodu. John se zatím pomocí Kostěného křesla přenese do Aibonu. Zde se setká s Rudým Ryanem, který by mu měl pomoci v jeho pátrání. V té samé době jsou Johnovi rodiče chladnokrevně zavražděni tajemnými přízraky s noži. Jejich smrtí má být naplněna část kletby vztahující se na rodinu Sinclairů.

 

1002 - Höllenqualen (Pekelná muka)

     John se s pomocí Rudého Ryana dostane ke Kolu času. To jej přenese do doby krále Šalamouna. Když se sem John dostane, chce se vypravit do Šalamounova chrámu ve starověkém Jeruzalému, aby zde králi předal jeho meč. Mezitím jsou poblíž Lauderu objevena těla Sinclairových rodičů. Suko se na místo okamžitě vypraví a narazí zde na jednu z tajemných bytostí, které mají smrt Johnových rodičů na svědomí. Číňan proti přízraku použije svůj bič na démony a zničí ho. Zároveň se od něj dozví nějaké věci o Arše úmluvy a princi Lalibelovi. John zatím cestou k Šalamounovu chrámu prožije zvláštní vizi, ve které uvidí smrt svých rodičů. To mu způsobí velké utrpení.

 

1003 - Die Templer-Säule (Templářský sloup)

     Lovec duchů se konečně setká tváří v tvář s králem Šalamounem. Z jeho vyprávění se dozví spoustu zajímavých věcí, které mu mnohé objasní. Zjistí také, že král u sebe Archu úmluvy nemá a musí tedy hledat jinde. Šalamoun Johnovi daruje svůj drahocenný meč a doprovodí jej zpátky ke Kolu času. To Sinclaira přenese zpět do současnosti. Mezitím v Lauderu Suko pokračuje ve vyšetřování smrti Johnových rodičů a dozví se podrobnosti o motivu. Zdá se, že jejich smrt byla jaksi předurčena nějakou rodinnou kletbou. John se po své cestě časem objeví v Etiopii, kde nalezne starý templářský chrám a také sloup, který byl podle všeho vytvořen princem Lalibelou.

 

1004 - Das Phantom in der Fremde (Přízrak v neznámu)

     John pokračuje ve svém pátrání po Arše. Nejprve zničí tajemný sloup prince Lalibely a poté se vydá do Aksumu. Zde by se podle všeho mělo nacházet místo, na kterém je ukryta Archa. Mezitím v Lauderu Suko narazí na neznámou ženu, která jej chce zabít. Podaří se mu ji zneškodnit a zajmout. Ukáže se, že žena je stoupenkyní prince Lalibely a zřejmě je nějak spojena s jeho duchem. Ten se zde na chvíli zjeví a pomocí své magické moci ženu usmrtí, aby ji potrestal za její selhání. John se v Aksumu dostane do chrámu, ve kterém nalezne tajemnou schránku, jež by snad mohla být Archou úmluvy. Nepodaří se mu ji však blíže prozkoumat, protože na něj zaútočí muži střežící chrám. Johnovi se jen tak tak podaří uniknout díky tajemnému muži jménem Mikail.

 

1005 - Im Bann des altes Königs (V moci dávných králů)

     Mikail zavede lovce duchů na místo, kde se nachází skutečná Archa úmluvy. Ta, kterou viděl John, totiž byla pouhá kopie. Když tam dorazí, setkají se zde se skupinkou nepřátelských templářů, kteří Sinclaira zajmou. Suko zatím v Lauderu zpozoruje neobyčejný úkaz. Duch prince Lalibely, který se podle všeho nacházel uvnitř své služebnice, se nějakým způsobem přenese z těla mrtvé ženy do těla Horace Sinclaira. Tato událost má pak za následek to, že se oči Johnova otce pokryjí jakousi tmavou hnědou hmotou. Vůdce nepřátelských templářů Johna přinutí, aby vstoupil do kaple a přinesl jim odtud Archu. Ta je zřejmě chráněna velmi mocnou magií a lovce duchů tak čeká velmi nebezpečný úkol. V Alet-les-Bains se zatím nečekaně objeví stříbrná kostra Hectora de Valois.

 

1006 - Das Palladium (Palladium)

     Stříbrná kostra Hectora de Valois se pomocí Kostěného křesla přenese do chrámu v Etiopii na pomoc Johnovi. Ten zatím vstoupí do kaple, kde se nachází Archa. Když se k ní přiblíží, objeví se zde ony přízračné bytosti, které zavraždily jeho rodiče. Ukáže se, že tyto bytosti jsou ve skutečnosti strážci Archy úmluvy a jejich úkolem je zabít každého, kdo by se k Arše přiblížil. Když na Johna strážci zaútočí, nečekaně se zde objeví Věštec. Ten lovce duchů zachrání a většinu strážců zničí. O zbytek se postará John s Šalamounovým mečem. Mezitím se v chrámu zjeví Hectorova kostra a zabije vůdce nepřátelských templářů. Ostatní pak vtrhnou do kaple, kde se pokusí ukrást Archu. Když se jí však dotknou, jsou zabiti její magickou mocí. Jedině John se jí dokáže dotknout, protože naváže spojení mezi svým křížem a mečem krále Šalamouna, které ho ochrání. Suko zatím v Lauderu zjistí, že skrze podivně hnědé oči mrtvého Horace Sinclaira může vidět všechno, co právě prožívá jeho přítel John a co se odehrává v onom chrámu v Etiopii. John je odhodlaný Archu otevřít, jenže Věštec ho před tím varuje a důrazně mu to rozmlouvá. Před otevřením Archy jej pak varuje také Hector. John je však neoblomný a chce to za každou cenu udělat. Když si lovec duchů nedá říct, Hector se rozhodne otevřít Archu sám, aby tak svého přítele ochránil. Jakmile se Archa otevře, uvolní se z ní nepředstavitelná magická síla, která Hectorovu stříbrnou kostru okamžitě zničí. Když to John uvidí, rychle pochopí, že otevření archy by pro něj znamenalo jistou smrt. Okamžitě se svého cíle vzdá a lituje, že se kvůli němu musel Hector obětovat. Poté spolu s Mikailem opustí kapli a vydá se domů.

 

     Tak to by bychom měli. Já osobně mám z tohoto příběhu poněkud smíšené dojmy. Na jednu stranu musím uznat, že se jedná o opravdu velkolepé a rozsáhlé dobrodružství, které se zcela vymyká všemu, na co jsme v této sérii normálně zvyklí. Je také pravda, že zde dojde hned k několika významným událostem, které mají na našeho hrdinu značný dopad. John se poprvé osobně setká s králem Šalamounem, získá novou mocnou zbraň, přijde o své rodiče, nalezne Archu úmluvy a dozví se spoustu nových důležitých věcí. Myslím, že pokud by se tento příběh objevil v nějakém méně významném období jako taková zajímavá odbočka od příběhů, na které jsme zvyklí, bylo by to super. Jako událost oslavující tisící číslo to však zkrátka není úplně ono. Nic, co by nějak zásadně změnilo dosavadní status quo, se zde nestane. Nevystupují zde ani žádní velcí protivníci, jak bychom možná očekávali. Vlastně zde celkově chybí nějaký pořádný padouch. Já osobně bych si od tisícího čísla sliboval minimálně takovou událost jako třeba konečné zúčtování s Asmodisem nebo aspoň zničení Spuka či Drákuly II. Takhle jsme ale vlastně nic moc nedostali. John získá Šalamounův meč. No dobrá. Už jsme tu ale měli Desterův meč. Tenhle nový je sice mnohem mocnější, ale pořád se jedná o ten samý typ zbraně. Co se týče Archy, tak tu John sice nakonec objeví, ale nic z toho vlastně nevzejde. Pro sérii nemá jeho objev prakticky žádný význam. Smrt Johnových rodičů je sice důležitá a tragická událost, ale na druhou stranu si uvědomme, že se jedná o postavy, které se poprvé objevily až někdy po dvoustém čísle a i potom se v sérii vyskytovaly jen velmi zřídka. Panu Darkovi se zkrátka podařilo vytvořit dojem, že se během JS 1000-1006 odehrálo něco nesmírně velkého a přitom se vlastně nic moc nestalo. Celkově bych příběh zhodnotil tak, že to bylo vcelku dobré, poutavé a zajímavé, ale prostě jsem čekal něco víc. Doufejme jen, že číslo 2000 bude v tomto ohledu lepší a dokáže lépe naplnit očekávání.

 

Zpět